fbpx

Munkáltatói márkaépítés – kinek a feladata?

november 4 2019

A munkáltatói márka (employer brand) viszonylag új keletű kifejezés a Magyarországon, célja lényegében az új munkaerő megszerzése és a jelenlegi munkatársak megtartása.

Azoknak, akik jobban szeretik a pontos megfogalmazást, a munkáltatói márka egyik legelfogadottabb meghatározása 1996-ból, Ambler és Barrow-tól ered: “az employer brandet a foglalkoztatásból eredő és a vállalattal azonosított funkcionális, gazdasági és pszichológiai előnyök összességeként határozzuk meg. Az employer brand legfőbb szerepe, hogy biztosítson egy összefüggő keretet a menedzsment számára, leegyszerűsítse a folyamatokat és koncentráljon a prioritásokra, növelje a termelékenységet, javítsa, illetve fejlessze a toborzást, megtartást és elköteleződést.”

A munkáltatói márkázás a humán erőforrás menedzsment egyik közkedvelt területévé vált a 2000-es években, mint a HR stratégiák egy új, alternatív megközelítése. Ezzel szemben manapság azt látjuk, hogy a feladatokat egyre inkább marketinges gondolkodással és tudással rendelkező kollégák és reklámügynökségek vállalják át. Ha megnézzük a legjobb, díjazott hazai példákat, akkor azt látjuk, hogy a legjobb munkák reklámügynökségek és PR ügynökségek kezei közül kerülnek ki, szemben a hagyományos külső „HR szolgáltatókkal”.

Miért van ez?

Az ok elsősorban, hogy a munkáltatói márkaépítés számos helyen kötődik és hasonlít egy termék, vagy egy vállalat márkájának alapvető felépítésére, amiben a reklámügynökségeknek és a marketinges kollégáknak van jelentősebb tapasztalata.

Más oldalról talán már közhelyesen hangzik, hogy hazánkban egyre nagyobb munkaerőhiány van, ezért a tehetségekért folytatott küzdelem is kiélezettebbé vált, és egy-egy képzett munkaerő megtalálása nagy mennyiségű erőforrást képes felemészteni. Ennek megfelelően a munkáltatói márkaépítés esetén a hangsúly egyre inkább a toborzás felé tolódik el, aminek esetén sokkal nagyobb a kifelé történő kommunikáció részaránya.

A marketing és a HR házassága

Egy reklámügynökségnek még két fontos összetevővel kell rendelkeznie, hogy elvállalhasson egy munkáltatói márkázáshoz kötődő projektet.

  1. Általános piaci trendek ismerete: a feladatot ellátónak ismernie kell, hogy a potenciális munkavállalók milyen felületeken keresnek munkát, milyen szempontok alapján és milyen üzenetekre reagálnak pozitívan és mi az a pont, melynél nemcsak az érdeklődésük, de a tetteik is megváltoznak, vagyis jelentkeznek az adott munkáltatóhoz.
  2. Az adott szervezet belső működésének mély megértése: egy munkáltatói márkázáshoz kapcsolódó kampány céltalan, ha nem a belső, munkáltatói értékeken alapul, így az érdemi eredmények eléréséhez szükséges egy alapos és mélyreható vizsgálat a szervezet belső erőforrásait és környezetét illetően.

Mielőtt egy szervezet munkáltatói márkaépítési kampányba fogna, fontos, hogy legyen egy átfogó employer branding stratégiája, melynek a kialakítása során érdemes megfelelő HR és reklámos kompetenciákkal rendelkező szakembereket, külső ügynökséget bevonni mind a tervezési, mind a végrehajtási fázisba.

Ha fontos számodra, hogy mit gondolnak rólad a tehetségek, akkor írj nekünk a hello@fourcreation.hu-ra és beszélgessünk a Te munkáltatói márkádról!